Податкові преференції: поняття, види, кому належить


Опубликованно 09.10.2018 02:51

Податкові преференції: поняття, види, кому належить

Податкові преференції – особливі пільги, встановлені законом. Точного визначення цього терміна в жодному законодавчому акті не міститься. І цей факт багато в чому ускладнює застосування податкових пільг та преференцій на практиці. Між цими поняттями є певна різниця. Види

Бувають податкові преференції територіальними, галузевими, цільовими, функціональними, строковими, интравекторными. Класифікують їх, виходячи з їх функцій.

Так, територіальний вид податкових преференцій націлений на те, щоб підтримати прогрес в певній місцевості та пріоритетною зоні. Наприклад, це стосується виділення особливої економічної, офшорної зони і так далі.

Галузеві податкові преференції націлюються на стимулювання різних економічних галузей. Це може стосуватися космічної, авіаційної, освітньої сфери і так далі.

Термінові преференції є офіційною підтримкою платників податків, щоб звести до мінімуму їхні борги. Головна особливість даного різновиду в тому, що вони обмежені за періодом дії. Тому подібні податкові преференції оформлює лише виконавча влада. Сюди відносять податкові платежі, реструктуризацію боргів, розстрочок, амністії.

Цільові преференції націлені на певну категорію платників податків з метою підтримати їх. В цю групу включають спрощену систему налогообложенич, соціальні пільги, знижки, інвестиційний кредит.

Интравекторные преференції функціонують відносно одного податку. Реалізуються вони шляхом розподілу ставок, регламентація його здійснюється законом. Сюди включають прогресивну, регресивну шкалу податкового обкладання (використання якої-небудь з них знаходиться в залежності від політики, що проводиться владою), зниження ставки.

Функціональні преференції передбачають застосування можливості знизити податкові зобов'язання. Сюди включають засоби, що використовуються господарюючими суб'єктами, щоб зменшити тягар зобов'язань. Тобто прискорену амортизацію, кредити і так далі. Загальні дані

Для того щоб розвиток економічної складової держава було успішним, важливо сформувати ефективну систему податкового обкладення. Для досягнення цієї мети потрібно задуматися про багатьох нюансах. Податкові преференції є невід'ємною частиною даної системи. Вони служать механізмом для зниження навантажень на різні категорії осіб. Для цього слід виділити найважливіший момент. Багато людей сприймають податкові пільги і преференції як одне і те ж. Але це омана.

Коли використовують пільгу, її завжди контролюють, здійснюючи над нею нагляд. Це виконують податкові органи. Їх потрібно декларувати у звітах, в той час як податкові преференції не відображаються в документах. Вони потрібні для впливу на економічні процеси. Вони стимулюють його, а часом і уповільнюють. Наприклад, існують податкові преференції для малого бізнесу, щоб розвивати інновації та інвестиції в різних сферах економіки. Нерідко вони націлені на те, щоб вирішити питання соціальної сфери.

Потрібно сприймати їх як можливість для платників податків для зменшення податкової бази. Наприклад, деколи на процедури на експорт виділяють податки в 0 % на додану вартість. Щоб освоїти цей момент, потрібно ознайомитися зі ст. 217 НК РФ, також прочитати ст. 171. Там зазначається, що 0 % є обов'язковою практикою.

Платники податку не мають право на вибір – застосовувати даний механізм або від нього відмовитися. 0 % без винятків. Таке положення розглядають в якості преференції.

Згідно формулюванні Баландіна, податкові преференції є виділенням окремих переваг від влади для категорій платників податків. Це виражається у формі зниження обов'язкових платіжних сум.

Це передбачає низку певних дій з боку різних категорій осіб. Наприклад, захоплення зарубіжних ринків. Визначення пільг міститься в Податковому кодексі Російської Федерації. Їх розглядають як інструмент і як елемент податкового обкладення. У НК РФ зазначено, це пільги надають певним фізичним та юридичним особам, які мають на те право відповідно до законодавства. Виражено це в зниженні сум обов'язкових платежів, що важливо робити на користь держави.

Податкові пільги в Росії є і інструментом для регулювання фіскальних функцій. Потрібно зауважити, що в Податковому кодексі РФ дане поняття дано без особливої чіткості. З цієї причини присутній простір, щоб тлумачити його по-своєму. Її розглядають дещо інакше. Тут потрібно згадати і про слова Барулина про те, що податкові пільги є правами, обов'язками та іншими засобами для зниження кількості обов'язків платників податків. Преференції в законі

Найважливіші положення, що стосуються оподаткування, містяться в ст. 217 НК РФ. Є безліч прийнятих Держдумою первинних документів, що регулюють цей момент. Потрібно приділяти увагу податку на додану вартість, на доходи.

В якості прикладу преференцій можна навести той факт, що окремими пільгами мають організатори Олімпійських ігор. Це і є найбільш яскравих приклад податкових преференцій для спортивних організацій. Податкова система на даний момент включає в себе двісті пільг і преференцій. Доходи, які не підлягають оподаткуванню

Існує ряд доходів, на які не поширюються податки. Наприклад, до доходів, що підлягають оподаткуванню, відносять призи, які отримують спортсмени на іграх. Це стосується всіх компаній, які беруть участь в організації ігор. Перелік таких доходів міститься в ст. 217 НК РФ. Від податку на доходи звільняються виплати релігійним об'єднанням, ОО, що займаються обслуговуванням інвалідів. У випадку з релігійними об'єднаннями податки на прибуток не вилучаються у випадках, коли прибуток отримана ними за проведення обрядів. Комерційні податкові пільги

У широкому сенсі тут виділяється два найважливіших аспекти. Один з них – спрощена система податкового оподаткування. Мова йде про ІП, а також про юридичних осіб з річним оборотом до певного рубежу. З доходу цих категорій береться менша сума податків.

Другим напрямком є зайнятість у технологічному парку і інших подібних підприємствах. У таких випадках передбачено податковий режим, коли ставка знижується, крім цього передбачені бюрократичні послаблення.

Важливим напрямком в роботі держави є оцінка ефективності податкових пільг. Формулюються регулярні пропозиції щодо вдосконалення цієї системи. За основу оцінок на даний момент береться валовий продукт в регіоні, враховується сукупний вплив податків. Про податкові канікули

УСН (спрощена система податкового оподаткування) дозволяє підприємцям скористатися податковими канікулами. Однак стосується це явище далеко не кожного ІП. Вся справа в тому, що канікули показані лише вперше пройшли реєстрацію в якості індивідуального підприємства. Багато хто дивуються з того, що в країні відсутня та ж процедура для ТОВ. Вся справа в тому, що законодавець не знайшов виходу, як при цьому впоратися з повальної реєстрації нових організацій.

Податкові канікули призначаються тим, хто вперше був зареєстрований як ПІДПРИЄМЕЦЬ, хто займається напрямком діяльності із законного переліку, тим, хто обрав спрощену систему податкового обкладення. Лише наявність всіх перерахованих умов веде до отримання нульової відсоткової ставки.

Важливо відзначити, що зафіксовано у статті 56 НК РФ «Встановлення та використання пільг по податках і зборах» право осіб на відмову від пільг на свій розсуд.

У чому ж полягають канікули? Це період тотального звільнення від виплат податків. Він застосовується лише щодо тих, хто тільки почав займатися бізнесом. Коли було заявлено про розгляд законодавцем даного явища, багато хто очікував моменту введення закону спеціально, щоб потім зареєструватися як ІП вже після його прийняття.

Реєструють індивідуального підприємця по ІПН, сохраняющемуся на все життя. З цієї причини немає труднощів у тому, щоб вистежити зареєстрованих повторно з метою скористатися канікулами ще раз.

Але немає нічого складного в тому, щоб провести процедуру закриття підприємства, а потім створити нове з податковими канікулами, так як ІПН у підприємств завжди змінюється. У зв'язку з цим законодавець вказав безліч шляхів впоратися з такою лазівкою. Однак такого механізму впроваджено на даний момент не було.

І зараз податкові канікули покладаються лише тим, хто вперше пройшов процедуру реєстрації. Більше того, вони не використовуються у відношенні тих, хто зареєструвався до того, як закон набув чинності.

Також законодавство не застосовує таке явище у всій країні, але наділяє кожен регіон правом ввести його на свій розсуд. Жоден регіон не прагнув робити це для того, щоб продовжувати отримувати доходи від податків на індивідуальних підприємців. Було обчислено, що недобір надходжень з-за подібної пільги склав 250 000 000 000 рублів.

Враховуючи обсяги офіційного бюджету, це не така велика сума. Але з іншого боку, канікули ведуть до того, що населення частіше відкриває бізнес, встає на ноги і сприяє поповненню скарбниці. І в підсумку більше число регіонів застосовує у себе податкові канікули.

Дане явище відноситься лише до ряду напрямів діяльності. Кінцеве рішення про те, на які напрямки поширюються пільги, виносить також регіон. Він формує списки кодів КВЕД, що належать до пільги. Крім цього, законодавство регіонів встановлює та інші вимоги до індивідуальним підприємцям на канікулах.

Також пільги отримують лише ті, хто вибрав режими УСН і ПСН. Вони не надаються вмененному режиму і ПІДСТАВ.

Незважаючи на те, що терміни дії законодавства регіонів у такій сфері прописані до 2020 року, ПІДПРИЄМЕЦЬ отримує канікули не більше ніж на два роки. За податковий період береться рік, коли індивідуальний підприємець пройшов процедуру реєстрації. Так, якщо законодавство в регіоні було введено в 2016 році, то лише ІП, які зареєструвалися після набрання чинності відповідних нормативних актів, можуть скористатися пільгою, застосовуючи її до кінця року і включаючи наступний рік. Таким чином, термін виходить менше двох років. В світі

З давнього часу держава розвивала цікаві йому сфери діяльності, стимулюючи або гальмуючи введенням преференцій. Так, у США використовують пролонгацію податків, спрямовану на приріст інвестицій. У РФ головним завданням не є зниження тягаря податків. Пріоритетне завдання у країні – впливати на ряд процесів, що відбуваються в країні шляхом запровадження тих чи інших заходів. Важливо стимулювати ВВП, особливо виділяючи ряд галузей. І тут велику роль відіграють податкові преференції. Вони передбачаються для певних груп платників податків, де діють особливі порядки розрахунку.

Найбільш використовуваними є ряд методів введення преференцій. Серед них виділяють вирахування після початку експлуатації об'єктів, відрахування до експлуатації. Перший спосіб проявляється у віднесенні на вирахування початкової вартості об'єктів преференцій у перші 3 податкових періоду експлуатації або одномоментно в податковому періоді, в якому об'єкт починав функціонувати.

Другий спосіб проявляється у віднесенні на вирахування витрат на зведення, виробництво продукції, витрат на вдосконалення споруд, апаратури до початку їх використання у звітному періоді, в якому виробляються витрати.

Анулюються пільги в момент початку їх використання через зниження відрахувань в кожному звітному періоді, кратних сумі преференцій, в якому вони застосовувалися.

Враховуються об'єкти преференцій, витрати на відтворення, вдосконалення будівель, значимих на виробництві, апаратуру, окремо від встановлених активів протягом 3 звітних періодів платниками податків.

У початкову вартість об'єктів преференцій, які є головними засобами, які включають витрати, які несуть платники податку до моменту початку використання цього об'єкта. Сюди входять витрати на купівлю об'єктів, їх формування, встановлення, інші витрати, які підвищують їх ціну.

Інвестиційні преференції є пільгами, що надають звільнення від сплати прибуткових податків. Хоча податкові преференції вважаються певним послабленням від держави, щоб їх отримати, потрібна ціла купа документів. Спочатку для їх отримання потрібно було укласти угоду з Комітетом з інвестицій.

Держава підтримує шляхом інвестиційних податкових преференцій мотиви в політиці, яка спрямована на розвиток виробництва.

В рамках податкового тягаря на підприємства, які здійснюють комерційну діяльність у спеціальних економічних зонах, використовуються особливі процедури по розрахунку з бюджетом.

Юридичні особи, які займаються діяльністю в особливих економічних зонах, обов'язково відповідають ряду вимог. Так, вони повинні пройти реєстрацію як платники податку за місцем свого знаходження в податкових органах у спеціальній економічній зоні. Також вони повинні бути учасниками спеціальної економічної зони відповідно до закону. Вони не повинні мати структурними підрозділами, що знаходяться не у спеціальній економічній зоні. Юридичні особи – учасники спеціальної економічної зони – повинні володіти не менше ніж 70 % на доходи, які підлягають отриманню від реалізації своїх товарів та послуг. Щодо поточної ситуації

З метою досліджень такого явища в Російській Федерації була зібрана статистика по інноваційної діяльності. Так, було з'ясовано, що 62 % учасників поінформоване про методи підтримки дослідних розробок. Хоча учасники поінформовані в достатній мірі, на практиці подібні способи не надто популярні. Лише кожен четвертий заявив, що на нього вплинуло використання податкових стимулів. Це відзначило 30 % учасників. Серед основних причин того, що люди з преференціями не стикалися, виділяють нечіткі інструкції, у відповідності з якими преференції отримують. Також ІП заявляли про те, що немає розуміння, яку діяльність вважати інноваційною. І третя частина учасників опитування оголосила про інші причини.

Підсумки цих досліджень співпали із заявами, зробленими підприємствами у сфері малого і середнього бізнесу. Серед причин, за якими не використовують преференції, виділяють такі ж пункти, як і зазначені вище. Ефективність державної діяльності представники цих підприємств оцінюють на рівні 25 %. Найбільш низькою порахували ефективність в області енергетики, а найбільш високою – у фармацевтичній сфері, а також в промисловому виробництві. Ймовірно, все це пов'язано з тим, що одним платникам податків важче розібратися в податковому законодавстві, ніж іншим. Результати досліджень говорили про те, що присутні якісь «проблемні зони» в державній політиці в області інновацій. Фактори

Головний фактор, який підвищить інноваційну активність, дієвість втручання у податкову сферу офіційних органів. Присутні 2 масштабні тенденції, які ведуть до підвищення уваги до дієвості преференцій. З тих же причин багато уваги приділяється витратам на стимулювання інновацій.

Перша тенденція проявляється у зростанні вкладу інновацій у підвищення конкурентоспроможності держав. Характерною рисою тут є те, що офіційні органи розуміють важливість підвищення рівні підтримки.

Друга тенденція полягає в ускладненні наукових досліджень. Ресурси обмежені, відбулося посилення вимог до їх дієвості.

У Російській Федерації ці два напрямки виражаються у податковій документації з програмами. Їх націленість змінилася. Спочатку вона стимулювала економічне зростання для досягнення дієвості преференцій, включаючи підприємства, які займаються інноваціями.

Головний привід для підтримки інновацій – наявність провалів на ринку виявляються в тому, що віддача організацій від інвестування в інновації залишається неповною. У підсумку механізми призначаються для компенсації інноваційним підприємствам недоотриманого прибутку, стимулювання необхідного їм залучення інвестицій.

Підсумки роботи постійно оцінюються. Досліджень проведено безліч, вони різні, виражаються в емпіричних висновках. Але з урахуванням того, що інформація обмежена, ознайомитися з підсумковими відомостями не так просто.

Головний бар'єр у підвищенні дієвості державної підтримки багатьох досліджень, – труднощі, пов'язані з бюрократією. Низька дієвість цих механізмів в області податків пояснюється багатьма факторами. Так, вони непостійні, є труднощі в управлінні деякими пільгами і преференціями. Причому вони проявляються для обох сторін – для державних органів та платників податків. Але найбільш негативний фактор – це несприятливий податкової клімат, який є обмежувачем підприємницької діяльності. Потенціал цих механізмів не є високим, а пільги не є ефективними. Висновок

З урахуванням всіх наведених вище даних легко прийти до висновку, що функції офіційних органів у податковій сфері виражаються у великому числі наданих ними преференцій. Але деякі не працюють із-за обмежень, що існують в російських реаліях, що призводить до того, що для підприємств застосування податкових преференцій є менш вигідним, ніж діяльність без жодних преференцій. Додаткової, рідко згадуваної пільгою вважається звільнення від планових перевірок. Автор: Єпіфанцева Ганна 1 Жовтня 2018



Категория: Автотехника