Постановка на облік основних засобів: порядок постановки, як оформити, поради та рекомендації


Опубликованно 14.12.2018 04:33

Постановка на облік основних засобів: порядок постановки, як оформити, поради та рекомендації

Основними засобами підприємства визнаються матеріальні об'єкти, що використовуються у випуску товарів, виконанні робіт, наданні послуг, а також для управлінських потреб. У цю категорію відносять як експлуатовані цінності, так і активи, що перебувають у запасі, здані в оренду або законсервовані.

Загальна характеристика ОС

Для постановки на облік основного засобу термін корисного використання повинен бути більше 12 міс. При цьому вартість майна значення не має.

Отже, цінності, термін служби яких менше року, в якості ОС не визнаються. Не належать до основних засобів матеріальні запаси, обладнання і машини, передані на монтаж або підлягають встановленню, об'єкти в дорозі або знаходяться в групі незавершених капвкладень. Важливий момент

Зверніть увагу, що основним засобом визнається об'єкт з усіма його приладдям і пристосуваннями або конструктивно відокремлений виріб, призначений для виконання конкретних самостійних функцій, або комплекс декількох механізмів, вузлів тощо, що використовується для виконання певних робіт. В якості такого комплексу виступає один або декілька об'єктів однакового або різного призначення, що мають загальне управління, приладдя, пристрої, змонтовані на одній площині, внаслідок чого кожен елемент може виконувати функції виключно при взаємодії з іншими компонентами, а не самостійно. Загальний порядок постановки на облік основних засобів

Об'єкти ОЗ оприбутковуються за первісною вартістю. Вона розраховується як сума всіх фактичних вкладень у спорудження, придбання або виготовлення активу. Для постановки на бухгалтерський облік основних засобів в увагу приймаються суми, сплачені: за договором поставки (купівлі-продажу); за проведення робіт за договором підряду або іншому угодою; за надання посередницьких, консультаційних, інформаційних послуг, пов'язаних з придбанням ОЗ; при отриманні прав на майно; в якості митних зборів; за доставку об'єкта до місця експлуатації, у т. ч. витрати по страхуванню; в інших випадках, якщо вони пов'язані з придбанням, виготовленням або спорудою ОС.

Первісна вартість визнається балансовою вартістю майна. Вона може бути змінена виключно при дообладнання, добудови, модернізації, реконструкції, часткової розкомплектування (ліквідації елементів) і при переоцінці.

Оприбуткування в бюджетних організаціях

При постановці основних засобів на облік проводки формуються наступним чином: Дт рах. 106 01 310 Кт рах. 208 00 000 (302 00 000).

На рахунку 106 01 310 узагальнюються відомості про всіх витратах, пов'язаних з придбанням майна. ПДВ у бюджетному обліку

Якщо підрядниками і постачальниками пред'являються суми податку при постачанні ОС, то їх обліковують або у складі капвкладень (придбання на кошти бюджетного фінансування або від діяльності, приносить дохід і не оподатковуваної ПДВ), або відносять на рах. 2 210 01 560 "Збільшення суми дебіторської заборгованості з ПДВ по отриманим матеріальних цінностей, послуг, робіт" (покупка на кошти від діяльності, що приносить прибуток і обкладається ПДВ). Відображення первісної вартості

Незалежно від способу надходження об'єктів на підприємство, суми витрат на придбання узагальнюються на рах. 08. В момент введення ОЗ в експлуатацію первісна вартість списується. В результаті при постановці на облік основного засобу проводка робиться наступним чином: Дт рах. 01 Кт рах. 08. Придбання за плату

Це найбільш розповсюджений спосіб одержання майна. Первинними документами для постановки на облік основного засобу виступає у таких випадках договір купівлі-продажу та акт прийому-передачі. Первісна вартість формується, як вище вже зазначалося, всіх витрат на придбання, за винятком ПДВ і інших відшкодовуваних платежів. Таке правило закріплено у ПБУ 6/01 (п. 8).

Для постановки на бухгалтерський облік основного засобу, придбаного за плату, як правило, складаються такі записи: Дт рах. 08 Кт рах. 60 (76 і ін).

Розглянемо приклад. Згідно з договором купівлі-продажу, підприємство придбало актив, вартість якого 238 950 руб. (у т. ч. ПДВ 36 450 руб.). Крім цього, були оплачені послуги по доставці об'єкта на склад – 29 тис. руб. Для наочності проводки представимо в таблиці.

Операція

Дебет

Кредит

Сума

Придбання об'єкта

08

60

238 950 руб. – 36 450 руб. = 202500руб.

Враховано ПДВ

19

60

36450 руб.

Прийняття ПДВ до відрахування

68

19

36450 руб.

Прийняття до обліку витрат на доставку

08

60

29 тис. руб.

Введення ОЗ в експлуатацію

01

08

202500 руб. + 29000 руб. = 231500 руб.

Аналогічним чином (з невеликими поправками) здійснюється постановка на облік об'єктів основних засобів, створених самим підприємством. У такому разі, крім розрахунків з підрядниками, постачальниками та іншими кредиторами/дебіторами, відображаються інші витрати, що входять до складу первісної вартості. Йдеться, зокрема, про зарплату працівників, вартості матеріалів, амортизації ОЗ і т. д. Відповідно, при постановці основних засобів на облік будуть складатися такі записи: Дт рах. 08 Кт рах. 02 (05, 10, 23, 70, 69 тощо).

У деяких випадках при формуванні первісної ст-сти можуть враховуватися відсотки за позиками та кредитами: Дт рах. 08 Кт рах. 66 (67).

Майно як внесок до капіталу

Якщо підприємство отримало ОЗ як внесок у його статутний капітал, первісну вартість визначають у вигляді грошової оцінки, узгодженої засновниками. Таке правило передбачено ПБО 6/01 (п. 9). Тут, однак, слід врахувати, що у ТОВ, приміром, погоджена засновниками сума не може бути вище, ніж оцінка незалежного оцінювача, притому що його залучення при отриманні негрошового внеску в капітал товариства є, згідно п. 2 ст. 66.2 ЦК, є обов'язковою.

При постановці на облік основного засобу, переданого в якості внеску, бухгалтер складає наступний запис: Дт рах. 08 Кт рах. 75.

Зверніть увагу, що при отриманні активу від підприємства-платника ПДВ, одержувач вправі прийняти до відрахуванню пред'явлений податок, раніше відновлений передає суб'єктом.

Розглянемо приклад. Припустимо, що підприємство отримало в якості внеску в капітал обладнання, оцінене засновниками в суму 160 тис. руб. Ця оцінка виявилася рівною вартості, встановленої незалежним оцінювачем. ПДВ склав 23 тис. руб.

У таблиці наведені записи, які складе бухгалтер при постановці основного засобу на облік.

Операція

Дебет

Кредит

Сума

Отримання обладнання в якості внеску

08

75

160 тис. руб.

Облік ПДВ, пред'явленого передає суб'єктом

19

83

23 тис. руб.

Прийняття до вирахування податку

68 (субрах. "ПДВ")

19

23 тис. руб.

Постановка основного засобу на облік

01

08

160 тис. руб. Безоплатне отримання ОС

При придбанні майна за договором дарування, за первісну вартість приймають ринкову ціну майна, наявну на дату постановки основного засобу на облік. В такому випадку складають запис: Дт рах. 08 Кт рах. 98.

Зверніть увагу, що надходження майбутніх періодів будуть включатися в інші доходи по мірі нарахування амортизаційних платежів: Дт рах. 98 Кт рах. 91 (субрах. "Інші доходи").

Наприклад, підприємству був безоплатно переданий верстат, використання якого передбачається в основному виробництві. Ринкова вартість обладнання 218 300 руб. Період корисної експлуатації для верстата становить 37 міс. Нарахування амортизації проводиться лінійним способом. Відобразимо В таблиці проводки, які складає бухгалтер.

Операція

Дебет

Кредит

Сума в рублях

Отримання верстата

08

98

218300

Прийняття до обліку в складі ОЗ

01

08

Нарахування щомісячної амортизації

20

02

218300 / 37 = 5900

Визнання частини надходжень майбутніх періодів в якості доходу в поточному періоді

98

91

5900 Отримання ОЗ за договором міни

Виконання договору міни здійснюється негрошовими засобами. В такому разі при прийнятті ОС в якості початкової ст-сти визнається ціна цінностей, переданих або підлягають передачі в обмін. Вона зазвичай дорівнює тієї вартості, за якою підприємство реалізує відповідні об'єкти. Якщо ж ціну цих предметів встановити не представляється можливим, враховується ринкова вартість аналогічних активів.

Запис бухгалтера при одержанні ОЗ за договором міни, в цілому не відрізняється від проводки при придбанні за плату: Дт рах. 08 Кт рах. 60.

Разом з тим до цього запису будуть сформовані та інші проводки, що відображають продаж майна, переданого в обмін, а також залік взаємних вимог.

Припустимо, підприємство, що використовує ОСНОВІ, в обмін на свої товари вартістю 312 тис. руб. (плюс ПДВ 56160 руб.) отримує обладнання компанії, що знаходиться на УСН. Угода визнана дійсною – обмін рівноцінний. Собівартість готових виробів 298 тис. руб.

Операція

Дебет

Кредит

Сума

Відображення виручки від реалізації продукції

62

90

312 000 + 56 160 = 368160 руб.

Списання собівартості готових виробів

90

43

298 тис. руб.

Нарахування ПДВ з реалізації

90 (субрах. "ПДВ")

68 (субрах. "ПДВ")

56160 руб.

Отримання обладнання в обмін на продукцію

08

60

368160 руб.

Відображення заліку заборгованості за договором

60

62

368160 руб.

Прийняття обладнання до обліку в складі ОЗ

01

08

368160 руб. Неоприходованное майно

Його можна виявити при інвентаризації. Постановка на облік основних засобів, виявлених при перевірці, здійснюється за поточною ринковою ціною об'єктів.

Результати інвентаризації оформляють затвердженими уніфікованими документами. При проведенні перевірки комісії необхідно оглянути все виявлене майно та внести в опис: Повне найменування. Інвентарні номери. Призначення. Технічні і експлуатаційні показники.

Якщо неврахованим є об'єкт нерухомості, необхідно перевірити наявність у підприємства первинних документів, що посвідчують право власності.

Відображення інформації про виявлених при інвентаризації цінності здійснюється за Дт рах. 01 в кореспонденції з Кт рах. 91 (субрах. "Інші доходи"). Визначення ринкової вартості

Ціна об'єктів визначається підприємством у відповідності з вартістю, що діє в даній місцевості щодо інших аналогічних предметів на дату оприбуткування. Відомості щодо ринкової вартості активів підтверджуються документами або висновком експерта. Багато фахівців сходяться на думці, що визначати ціну доцільно в порядку, передбаченому для оцінки безоплатно отриманого майна. Нюанс

Бухгалтер може виявити неврахований об'єкт ОС і без проведення інвентаризації. Як у цьому випадку здійснювати його оприбуткування?

Постановка на облік таких об'єктів здійснюється тільки після проведення інвентаризації. Оприбутковується ОС на дату перевірки.

Нарахування амортизації на такі цінності здійснюється в загальному порядку.

Постановка основних засобів на позабалансовий облік

Інформація про деяких видах майна може відображатися на спеціальних рахунках за балансом. Це відбувається при: Передачі/отриманні ОЗ в оренду (лізинг). Прийняття обладнання на монтаж. Нарахування зносу окремих видів ОС.

Коротко розглянемо кожну ситуацію. Оренда ОС

Підприємство може здавати або брати основні засоби у користування (лізинг). При цьому оформляється угода і підтверджує приймання-передачу акт. Постановка на облік основних засобів, переданих/взятих в оренду, проводиться відокремлено від іншого майна.

Якщо договором не передбачено викуп об'єкта, протягом усього терміну користування право власності залишається за передавальною стороною. Відповідно, у нього це майно залишається на балансі. З цього правила, проте, є винятки. Воно не діє в разі оренди компанії як єдиного майнового комплексу і при лізингу. У першому випадку ОЗ відображається в балансі приймаючого суб'єкта, у другому – балансовий облік веде та сторона, яка визначена умовами договору.

При лізингу об'єкт повинен бути поставлений на баланс одержувача, лізингодавець відображає відомості про нього за балансом. Для цього використовується рах. 011. Відомості тут відображаються на протязі всього періоду дії договору у сумі, встановленої за його умовами.

Після завершення лізингу об'єкт повертається в баланс. Відбувається її списання з рах. 011 на рах. 01 або 03 або на рахунок 41 (якщо передбачено його подальший продаж). Знос ОЗ

Для його відбиття використовують позабалансовий рахунок 010. Інформація по ньому відображається, якщо майно є: власністю НКО; об'єктом житлового фонду, зовнішнього благоустрою, судноплавної обстановки, дорожнього/лісового господарства, якщо вони були прийняті до обліку до 01.01.2006 р.

Останнє положення діє і щодо продуктивної худоби, одомашнених тварин.

Нарахування зносу здійснюється лінійним способом за дт рах. 010 щомісяця. Суми не включаються у витрати підприємства. Організаційно-розпорядчі документи

Один із ключових документів, що забезпечують введення майна в експлуатацію, - наказ про постановку на облік основного засобу. Нормативними актами не передбачена уніфікована форма такого розпорядження. Однак існує перелік відомостей, який повинен бути присутнім в цьому документі в обов'язковому порядку. У їх числі: Назва підприємства. Найменування документа. Дата складання. Підстава для видання. Опис об'єкта, що підлягає оприбуткуванню. Вказівка на те, що майно враховується в складі ОС. Визначення терміну корисної експлуатації та первісної вартості. Інвентарний номер об'єкта. Він вказується в спеціальній картці, сформованої на кожне ОС або групу засобів. Група чи категорія, в яку включено майно. Ф. В. О. співробітника, відповідального за збереження ОЗ. Приміщення/цех, в якому буде знаходитися актив. Підпис керівника або іншого уповноваженого співробітника. Підпис матеріально-відповідального працівника.

Скласти розпорядження може фахівець бухгалтерії або юридичного відділу, а також помічник керівника.

Додатком до наказу є акт приймання-передачі. Призначення розпорядження

Необхідно зазначити, що видання наказу про взяття їх на облік необхідно не тільки для правильного складання звітності. Розпорядження є підставою для складання акта про введення майна в експлуатацію. У такому акті зазначаються: Характеристика об'єкта. Опис зовнішнього вигляду, технічного стану. Ф. В. О. співробітників, відповідальних за експлуатацію. Рівень готовності об'єкта до використання.

Цей документ повинен бути підписаний спеціальною комісією, в яку в т. ч. входить керівник і головний бухгалтер. Автор: Ілля Філатов 21 Жовтня, 2018



Категория: Автотехника